ثبت گونه گیاهی جدید در خراسان جنوبی با نام جهانی "فیلیپانش پویانی" توسط استاد محسن پویان

ثبت گونه گیاهی جدید در خراسان جنوبی با نام جهانی "فیلیپانش پویانی" توسط استاد محسن پویان

استاد محسن پویان؛ مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و عضو شورای فناوری مرکز رشد جامع در نشست خبری درباره نحوه ثبت جهانی این گونه گیاهی گفت: گیاهانی که در سراسر استان جمع‌آوری می‌شوند، در مجموعه‌ای به نام هرباریوم گردآوری خواهند شد و در زمینه گیاه شناسی سه نوع منطقه‌ای، ملی و جهانی وجود دارد.

محسن پویان که از جمله پژوهشگران خراسان جنوبی در بخش گیاهان دارویی است و بیش از ۳۰ کتاب در این زمینه چاپ کرده، افزود: در رکورد جهانی گیاه شناسی باید گیاهی تاکنون شناسایی و گزارش نشده باشد و این گونه گیاهی جدید در مرکز گیاه شناسی لندن و هلند با نام علمی "Phelipanche pouyanii" نامگذاری شد.

وی گفت: نام هر گیاه جدید جهانی از سه نام پیشنهادی توسط مرکزی در لندن انتخاب می‌شود که برای گیاه تازه شناسایی شده در ارتفاعات بند امیرشاه بیرجند "فیلیپانش پویانی" انتخاب شد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: این گیاه اولین بار در سال ۹۱ کشف شد و از آن موقع تاکنون پیگیر ثبت آن به صورت جهانی بوده‌ایم.

وی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد و وزارت علوم نیز برای این گیاه نام معادل فارسی "گل جالیز پویانی" را انتخاب کردند.

پویان با اشاره به اینکه در کارهای علمی تداوم کار و هدفمند بودن آن را به نتیجه می‌رساند گفت: پرداختن به جنبه‌های کاربردی علوم بین دانشگاه‌ها کمرنگ شده و این در حالی است که در ایران ارزش زیادی برای این مهم قایل نیستیم اما در کشورهای دیگر این اقدامات ارزش فراوانی دارد.

وی اظهار داشت: کشور ما در حوزه گیاهان دارویی به تنهایی به اندازه کل اتحادیه اروپا تنوع گیاهی دارد.

پژوهشگر گیاهان دارویی درباره خواص دارویی گونه گیاهی جدید گفت: می‌توانیم حدس بزنیم خواص این گیاه به دلیل خواص مشترک خانوادگی چیست اما باید این گیاه را آنالیز کنیم تا بفهمیم چه خواصی می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: نه تنها این گیاه بلکه خیلی از گیاهان از جنبه استفاده دارویی ناشناخته است. برای مثال با استفاده از دانش بومی منطقه از گیاهان دارویی، دارویی ساخته می‌شود که در علم پزشکی می‌تواند زخم‌های خیلی شدید را درمان کند.

پویان گفت: در ایران روال ثبت این موارد دشوار است و جای نگرانی وجود دارد که کشورهای هند و چین فروش فرآورده‌هایی از برگ گلابی و برگ زردآلو را انجام می‌دهند، ولی ما در ارتباط با فرآوری محصولات استراتژیک استان عقب هستیم.

وی اضافه کرد: در ارتباط با سه محصول استراتژیک خراسان جنوبی شامل عناب، زرشک و زعفران چهار ثبت اختراع و ۱۵ دانش فنی آماده ارایه به سرمایه‌گذاران است و در ایران با توجه به دانش فنی و تولید مشکلی نداریم و مشکل ما جنبه‌های اقتصادی است.

وی گفت: باید در استان اتاق فکر برای گیاهان دارویی تعیین ‌شود و با تغییر مدیران این مسیر همچنان ادامه پیدا کند.

سرپرست و همکاران مرکز رشد، ضمن آرزوی سلامتی و تداوم رزوافزون موفقیت های ایشان، ثبت گونه جهانی گیاهی "فیلیپانش پویانی" را به جامعه علمی و فناوری کشور و این استاد گرانقدر تبریک عرض می کند.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

فراخوان علمی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با عنوان "پیوند نماز ، خانه ، مدرسه و مسجد"
کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین حقوقی، مالیاتی و کار
کارگاه آموزشی شناخت فرصت ها و چالش های تجاری سازی
نمایشگاه بین المللی برق، الکترونیک، تجهیزات و صنایع وابسته مشهد 98